آشپزی برای افراد دیابتی

 چگونه نحوه ی پخت و پز غذاها می تواند سبب مقاومت به انسولین شود؟

افراد دیابتی در حال حاضر می دانند که تغذیه نقش بزرگی در مراقبت و درمان بیماری آنها دارد همچنین نحوه ی پخت و پز غذاها می تواند بروی بیماری آنها تأثیر گذارد. سالهای متمادی است که متخصصین تغذیه به افراد مبتلا به دیابت توصیه می کنند که به جای روش سرخ کردن، غذاهای خود را از طریق  جوشاندن، گریل کردن، بخار پز کردن یا تفت دادن سریع آماده کنید.

 در درجه ی حرارت بالا حتی در روشهایی که به افراد دیابتی برای پخت و پز توصیه می شود لبه های مواد غذایی حالت ترد و خشک پیدا می کند برای مثال گوشت هایی که گریل می شوند لبه هایی برنگ قهوه ای دارند. این مواد غذایی ترد و خشک اگر چه ازنظر مزه ممکن است برای برخی از افراد دلچسب باشد اما این غذاها حاوی مواد شیمیایی بنام AGEsهستند. AGEsها محصولات انتهایی گلیکیشن پیشرفته هستند که با پیری ، التهاب وسایر تخریب های سلولی مرتبط می باشند.

افراد دیابتی بخصوص بسیار مستعد تأثیرات این مواد شیمیایی هستند. این مواد در رژیم های غربی فراوانند مقدار AGEsدرهنگام گرم کردن مجدد غذاها، پاستوریزه کردن، خشک کردن، دودی کردن، سرخ کردن یا گریل کردن افزایش می یابد. این مواد مضر بر مقاومت به انسولین تأثیر می گذارند و منجر به ابتلا به دیابت نوع 2 می شوند.

شواهد نشان می دهد که AGEsحد واسط پاتوژنیک (عامل ایجاد کننده ی بیماری) مهمی دراکثر عوارض بیماری دیابت است. برای مثال AGEsدر رگهای خونی  شبکیه ی افراد دیابتی به میزانی یافت شده است که با رتینوپاتی شدید (بیماری چشمی مرتبط با دیابت ) ارتباط دارد.

AGEsو مقاومت به انسولین

در یک مطالعه در دانشکده ی داروسازی Mount Sinaiمحققین از مبتلایان به دیابت نوع 2 بصورت تصادفی در رژیم استاندارد یا رژیم محدود کننده ی AGEثبت نام کردند. در بیمارانی که در رژیم محدود کننده ثبت نام شده بودند مقدار انسولین ، هورمون لپتین(هورمونی که به شما سیری را اعلام می کند)، مقدار قند خون پلاسما و مقدار AGEsسرمی و فاکتور نکروز دهنده ی تومور آلفا ( که به تنظیم سلولهای ایمنی کمک می کند) کاهش یافت. محققین نتیجه گیری کردند که غذاهایی که در آنها AGEsیافت می شود  می تواند مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت را افزایش دهد و از برخی از مکانیزیم های حفاظتی ممانعت کند.

روش آپز کردن و تهیه ی خورش از غذاهای تازه

پزشکان به افراد مبتلا به دیابت توصیه می کنند که غذاهای تازه استفاده کنند، آشپزی را در درجه ی حرارت پایین انجام دهند و بهتر است طبخ بصورت آپز یا در محیط مرطوب انجام شود. روش آبپز کردن و تهیه ی خورش بهترین  انتخاب برای افراد دیابتی است .

نکات زیر را هنگام خرید وتهیه ی غذا در نظر داشته باشید:

·        غذاهای چرب و محصولات گوشتی حاوی مقادیر زیادی ترکیبات شیمیایی AGEsهستند.

·        مقدار AGEsدر کربوهیدرات ها نسبتاً پایین است.

·         پخت و پز در دماهای  بالا و  به مدت طولانی  سبب افزایش تولید AGEsمی شود.

·         غذاهای پخته حاوی مایعات دارای مقادیر کمتری AGEsهستند.

·        غذاهای طبیعی یا تهیه شده در خانه مقدار کمتری AGEsنسبت به غذاهای فرآوری شده دارند.

منبع: www.diabeticconnect.com

مترجم: ماندانا فرخی نیا